Slidgigt eller kroniske smerter

Problemerne varierer ofte ift. hvor meget man belaster kroppen og i svære perioder er et typisk tegn, at man har svært ved at sidde længe eller stå stille i længere tid. I klinikken oplever jeg ofte patienter fortælle om disse gener som en sidebemærkning og ”at det er bare slidgigt og det har været der i mange år”. Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være!

Slidgigt eller Osteoartrose, som det lægefagligt hedder, er en uhelbredelig sygdom, som kan ramme leddene i kroppen. Mange tillægger ofte slidgigten større betydning for deres smerter end, hvad der er nødvendigt.

Slidgigt er ikke nødvendigvis smertegivende og i mange tilfælde skyldes en stor del af generne, såsom stivhed/ubehag eller smerter, de forandringer som sker i vævet omkring leddet, frem for selve leddet. Det betyder, at man kan gøre noget for at bedre tilstanden og i bedste fald fjerne generne på trods af slidgigt.

Det kræver, at man får fat i de rigtige og smertegivende strukturer, som er relateret til det eller de angrebne led og får løst problemet derfra.

Typisk skal man kombinere behandlingen med dels noget stabilitetstræning af den omkringliggende muskulatur, men allervigtigst skal 'miljøet' i vævet omkring nerverne normaliseres, for at undgå en overreaktion af en overfølsom nerve i det ramte område.

Til at løse dette problem, vil jeg typisk bruge IMS (Intramuskulær stimulering), da denne behandlingsform kan nå ind og påvirke det smertegivende væv direkte, i stedet for eksempelvis massage og anden indirekte behandling af vævet.

I klinikken har jeg oplevet flere tilfælde, hvor patienter er kommet med en anden problematik, men også har fået behandling for typisk ryg eller nakke, ”når jeg nu alligevel er her” og på få behandlinger har fået en ryg, som de ikke har haft i 5, 10 og en enkelt 30 år!​