El-stimulation

Eller Neuromuskulær stimulering (NMES) kan med fordel bruges i en række forskellige hensigter såsom genoptræning af muskulatur, smertelindring, restitution, afslappende massage samt øget blodcirkulation.

NMES er et effektivt værktøj til genoptræning af nerverelaterede skader, som 'drop-fod', nedsat kraft og manglende balance/muskelkontrol, hvor nervevævet er beskadiget eller blot forstyrret er negative faktorer.

Desuden kan man med NMES forhindre store tab af muskelmasse og styrke under længerevarende inaktivitet pga. sygdom, skader, operation m.m. og dermed forkorte genoptræningsperioden markant efterfølgende.​

El-stimulation fungerer ved at placere elektroder på huden, hvorved man simulerer de elektriske signaler hjernen selv producerer ved bevidst/ubevidst muskelsammentrækning og stimulerer dermed til aktivering af musklen.

Da dette gøres direkte på musklen og intensiteten kan styres manuelt, er det muligt at aktivere en væsentlig større del af musklen end det ellers er muligt bevidst/viljestyret.

Dette giver en langt mere effektiv træning af musklen og sørger for, at muskulaturen forbliver intakt og i god form. Med strømmen øges blodcirkulationen i vævet og dette har en smertelindrende effekt og fremmer kroppens evne til at genopbygge/hele beskadiget væv.

Med NMES kan man træne derhjemme, ofte flere gange dagligt, og få meget mere ud af sin behandling. Den er nem at bruge og ved at benytte de mange forskellige og allerede installerede programmer i apparatet, kan man intensivere behandlingsforløbet markant, uden at skulle møde i klinikken flere gange om ugen.​