Nakke- og skuldersmerter

​Nakke- og skuldersmerter er noget af det hyppigst forekommende fænomen i klinikken og jeg har derfor stor erfaring i behandlingen af disse gener. Det kan variere meget, hvor indgribende i hverdagen disse gener opleves, men fælles for dem alle er oftest en negativ påvirkning på humør, overskud og daglig trivsel.

Overordnet kan man dele nakke- og skuldersmerter op i to kategorier

• Langsomt opstået/forværret (eks. spændingshovedpine og smerter i skuldre/arme)
  • Akut traume (eks. 'piskesmæld' eller anden slag eller stød til nakke og skulder)
  • Der kan være stor forskel i behandlingen af den ene frem for den anden tilstand og indimellem er der et vist overlap af symptomer.

​Ved akut traume drejer det sig først og fremmest om at få bragt ro på nerver og væv i det berørte område, og derfra ved hjælp af øvelser og eventuel korrektion af uhensigtsmæssige bevægemønstre, at bygge tilstanden i vævet op til normal funktion igen. Som udgangspunkt undgås i behandlingen, enhver provokation af kendte smerter/symptomer, for ikke at risikere forværring af tilstanden.

Ved langsomt opståede symptomer kan baggrunden være meget variabel, men ofte er generne et resultat af dels arbejdsrelateret belastning som kontor, frisør, tungt arbejde osv. samt en mindre optimal kropsholdning, og eventuel naturlige alderssvarende forandringer i vævet.

De typiske tegn kan være nakkespændinger og hovedpine, diffuse smerter i skulder eller albue (eks. Tennisalbue/golfalbue) eller snurren/summen i hånd og fingre (eks. Carpaltunnel syndrom og lign.) Oftest kan dette bedres eller helt fjernes, blot ved den rette behandling af vævet lokalt og i nakken, hvor dybe spændinger omkring nerverødderne ofte er en vigtig faktor for den forværrede tilstand.